Zwemmen met de cast van Finding Nemo

11 december 2016 - Nusa Lembongan, Indonesië

Vandaag is de laatste volle dag op Lembongan en hebben we een snorkeltour geboekt.

Vlak voor de snorkeltour, we hebben geluk! Alleen maar zon!!

We vertrokken om 09:00 uur met de boot het water op. De planning was om 3 spots te bezoeken en zo vaarden we in de speedboot naar Manta Bay.

Onderweg naar Manta Bay

Eenmaal in het water waren we geshokt. Zo. Veel. Afval. Écht heul veel. Ongelofelijk. Helaas hadden we geen onderwatercamera bij ons, anders had ik er even een foto van gemaakt. We moesten ons een baan door al het afval en plastic heen zwemmen om de vissen onder ons te kunnen bekijken. Echt zonde.
Aan de andere kant was het hoogtepunt van deze plek de 2 meter brede rog die we hebben kunnen spotten! Heel gaaf. Na niet zo'n hele lange tijd varen we met veel hoop op een plek met minder afval naar spot nr. 2: Cristal Bay.

Van Manta Bay naar Crystal Bay

Gelukkig werd het water hier wat minder beschouwd als vuilnisbelt en hebben we van de prachtig mooie onderwater wereld kunnen genieten. Heel veel koraal en hele mooie kleurrijke vissen! Als laatste varen we naar Gamat bay.

Crystal Bay > Galat Bay

Ik vond het snorkelen hier het mooist, omdat je hier ook wat dieper tussen het koraal door kon. Wel was het water hier een stuk wilder waardoor je geregeld een flinke golf over je heen kreeg, die je gelijk met de stroming mee nam naar een ander plekje een paar meter verder op.

Als we rond 12 uur terug aan wal zijn, besluiten we terug naar het hutje te gaan. Steef wou even liggen na de heftige onderwaterwereld gezien te hebben, dus doet ie even een dutje. Als hij weer op sterkte is gaan we op volle touren naar het mini eilandje naast Lambognan; Ceningan. Tot 2 maanden geleden was er altijd een brug van Lembognan naar Ceningan, maar helaas is die op 16 oktober dit jaar ingestort. De bevolking rond de rivier vind dit niet zo erg en maakt er goed gebruik van door toeristen over de varen in ruil voor een vergoeding. Eenmaal aan de overkant bezoeken we Blue Lagoon.

Blue Lagoon, Ceningan

Er stond bij dat je hier van de cliff af kon springen. Hoewel het er wel op gemaakt was om vanaf te springen hebben we dit niet gedaan, aangezien we geen weg konden vinden om het water weer uit te komen. Niet onbelangrijk opzich :P
We rijden terug en besluiten ergens wat te gaan drinken wanneer we bij een mooie soort beachclub komen. Het ziet er wat verlaten uit dus een beetje twijfelend lopen we verder. Plots zien we twee vrolijke personeelsleden die duidelijk blij zijn met onze komst. Met open armen worden we ontvangen op dit magische plekje, die we tot onze verbazing helemaal voor onszelf hebben. Het blijkt dus dat die arme mensen door de instorting van de brug helemaal geen handel meer hebben. Voor ons was dit niet zo erg en hebben we genoten van een prachtige privé zonsondergang.

Zonsondergang op Ceningan

Als we terug op Lembongan zijn boeken we een nieuwe accommodatie op één van de drie Gili eilandjes die we willen gaan bezoeken. We beginnen bij Gili Air. Wel vinden we het jammer dat we Lembongan moeten gaan verlaten. Het was het mooiste plekje waar we tot nu toe geweest zijn. Vooral omdat het er toeristisch gezien heel rustig is en het vrijwel nog onaangetast is. Maaaaar wie weet wat er nog komen gaat..... We kijken uit naar Gili!!