Ver van huis, maar toch voelen wij ons thuis! Waar? LANGKAWI!!

18 januari 2017 - Langkawi Island, Maleisië

Halloooo lieve mensen, daar zijn we weer!! Back online. Iets langer dan gepland zijn we op het fantastische eiland Langkawi gebleven. Gewoon omdat we er toch een beetje verliefd op waren geworden en er na een week nog geen afscheid van konden nemen, hebben we er nog een 4-tal dagen aan vast geplakt. En ze waren geweldig. Woeeeeeee!!  Waarom Langkawi zo tof is? Laat ik beginnen met de mensen. En dan vooral het koppel die onze dagen hier onvergetelijk hebben gemaakt en ons echt thuis hebben laten voelen: Yati en haar man Mas.

De twee liefste mensen van heel Azië: Yati en Mas
Zij runnen samen het guesthouse waar we hebben geslapen. Ze hebben ons elke avond meegenomen naar verschillende eettentjes waar ze samen altijd heen gaan. Super leuk, gezellig, ontzettend lekker, goedkoop (gemiddeld €2,50 p.p.!!!) en geen toerist te zien.

Één van de gezellige avondjes samen eten
Ook namen ons mee op tour naar hun 'secret place' op Langkawi; een prachtige waterval, verschuild in de bossen met een grote rots om vanaf te springen. Geweldig!! We hadden het er net nog over: deze twee mensen zijn misschien wel de liefste mensen die we ooit in ons leven hebben ontmoet. Zo lief, hartverwarmend, eerlijk, ontzettend zorgzaam en ze werken met 100% liefde en passie. Yati vertelde me dat ze een keer haar lievelingstaart had gemaakt en dat een gast die wel graag wilde proeven. Helaas moest het meisje haar vliegtuig halen en was de taart net niet optijd klaar. Wat Yati deed? Zodra de taart klaar was reed ze op volle touren naar het vliegveld en belde intussen het meisje of ze naar de ingang wilde komen. Net optijd kwam Yati aan en kon ze nog een stuk van haar taart aan het meisje meegeven zodat ze die kon proeven. Zo lief dus. En dat is slechts een voorbeeld van alledaagse dingen voor hen. Voor steef heeft Yati bijvoorbeeld bijna elke ochtend roti pannenkoekjes gemaakt, omdat hij die zo lekker vind. En Mas deed zich elke ochtend voor als kapper, om het haar te strikken van een vrouw die een gebroken arm had. Heel dankbaar dat we bij hen terecht zijn gekomen!!

Mr. Mas met de Spanjaarden, Argentijnen en de Hollanders
Natuurlijk had Langkawi zelf nog veel meer dan alleen Yati en Mas. Verbaasd waren we hoe weinig toerisme er eigenlijkte zien is. Het is allemaal nog zó onaangetast en iedereen doet gewoon lekker z'n eigen ding. Geen grote resorts of hotels en dure restaurants. Gewoon een paar gezellige guest houses en kleine eettentjes. Toch is er ontzettend veel van Langkawi te zien. Bijvoorbeeld hoge bergen met geweldige uitzichten. Oja, bij deze post helaas geen foto's omdat het op de één of andere manier niet lukt met uploaden.. Maaargoed, de bergen met de uitzichten, dat was het plan. Top! Gaan we doen! Het gedeelde 'hoog' was voor steef alleen een minder leuk verhaal. Zeker wanneer bleek dat de enige weg omhoog met een skilift -maar dan zonder sneeuw en met een 30+ temperatuurtje- was. Goed, daar staan we dan. Onderaan de lift. Na een poosje wikken en wegen, het grondig onderzoeken of de lift wel veilig genoeg is en een paar aanmoedigende woorden van mij is het moment dan toch eindelijk daar. De keuze is gemaakt: We gaan!!! Muisstil, lijkbleek maar toch heldhaftig zit ie naast me in de lift. Maar ik ben trots op hem. Ondanks zijn onverklaarbare angst voor hoogtes doet ie het toch wel ff! Eenmaal boven is de angst (bijna) gelijk vergeten: wat een geweldig uitzicht!!

Boven op de berg na z'n spannende rit in de lift

Poseren tot en met

Uitzicht na de heftige skilift tocht ;-)

Top of the mountain

Flying highhhhh

Op de rug van de brug

Ook hebben we 'Crocodile adventureland' bezocht! Hier hebben we veel van krokodillen gezien en geleerd. Jonge (net geboren), oude (42 jr.), kleine, grote(bijna 5m.),

Carol the Croco

dikke, dunne en zelfs gehandicapte krokodillen.

Diddy the Disabled croco

De gehandicapte krokodil moest apart in een hok, anders zou die noodlottig worden aangevallen door de andere krokodillen! Arm ding..
Tijdens ons krokodillen avontuur werd er een show gegeven, maar niet zoals verwacht! Die gekke vent ging gewoon met hele z'n arm in zo'n grote bek! Liever hij dan wij... :O

Gruuuuwelijk!!

Gelukkig is alles goed gegaan en waren we geen getuige van een amputatie door Dr. Kroko.

Op een wat minder mooie dag met veel regen hebben we underwaterworld een bezoekje gebracht.

Pratende papegaaien,

Enorme manta roggen,

Martin the Manta

Dikke schildpadden,

Timo the Turtle

en de meest aparte vissen waren hier allemaal aanwezig. Check!

Op de zonnige dagen hebben we veel op de vele stranden en bij de watervallen doorgebracht. Die zijn er genoeg op Langkawi!

Strand, strand en.... strand!

Niet zo diep hier

Omdat ik ze zo mooi vind

Hoger dan hoog

Alleen maar watervallen

We glijen een eind weg

Tarzan

Aangespoelde s(t)ee(f)ster

Geef steef een kind en hij is de hele dag zoet :)

Bij bijna allemaal zijn wilde aapjes te spotten. Hongerige aapjes! Laat ze niet zien dat je eten hebt, want daar zijn ze te gretig op!

Het meest unexpected item op dit eiland was de kartbaan. Bij het alleen al zien van het asfalt werd er een competitie geboren: Steef vs Lau!! Momenteel is de tussenstand 1-1, koekoek!! Had Blokkie niet verwacht! Het laatste, tevens beslissende potje doen we wanneer we beide mentaal genoeg zijn voorbereidt . Want geen spel is 'zomaar een spelletje' voor deze Blok. Game on!!!!

Goed, back to basics. Behalve Langkawi heeft Maleisië nog meer prachtige eilanden en omdat onze reis -hoe leuk we het hier ook vinden- niet alleen uit Langkawi bestaat hebben we Penang ook bezocht. Een compleet ander eiland! En achteraf niet echt voor ons weggelegd.. Maar we zijn in ieder geval weer een ervaring rijker! Penang heeft -hoewel het een eiland is- geen stranden. In tegenstelling tot stranden is Penang volgebouwd met (eigenlijk hele oude en lelijke) gebouwen. Puur een stad, of eiland, om te wonen en te werken. Mensen hebben alleen maar haast, het stinkt er, en de mensen zijn ook niet aardig. Maar we zijn niet alleen maar negatief natuurlijk!! Want, in alle verkeersdrukte hebben we een hop-on/hop-off bus gespot! Yes!!! De toerist uitgangen!! Als tip van Yati moesten we naar de Penang Hill. En daar gaat ook de bus langs, top!! 2 vliegen in één klap. Bijna als laatste stop eindelijk aangekomen, maar helaas tevergeefs... Het treintje omhoog de heuvel op was gesloten voor onderhoud.

De volgende dag hebben we ons s' middags bezig gehouden met het kijken van films in de locale bioscoop, en 's avonds hebben we de smaakpapillen opnieuw op de proef gesteld op de locale street-food market. De koks en andere 'foodies' onder ons zouden dit geweldig vinden!! Zoveel lekker, lokaal, vers en bijzonder eten voor slechts een paar euro.

Op dit moment, een dag later, laten we Penang achter ons en nemen we de boot weer terug naar Langkawi. Het plan is om hier een paar dagen te blijven en vanaf daar met de boot de reis te vervolgen naar de zuidelijke Thaise eilandjes.

We hebben er zin in!!
Wordt vervolgd...

1. G.P. de Wit:
    19 januari 2017
    Gaaf hoor ... en lau een leuk verhaal.
    Keep on going well